Gazeta.pl > fitness >  odżywianie

Płatki owsiane, orkiszowe, musli. Co jeść na śniadanie? [ROZMOWA Z DIETETYKIEM]

Anna Szczypczyńska
10.12.2013 08:22
A A A Drukuj
Mówi się, że musli to najzdrowszy pomysł na śniadanie, jednak płatki płatkom nierówne. Jak dobrać taką mieszankę, by faktycznie zacząć dzień lekko i zdrowo? Jakich dodatków używać, by mieć energię na cały dzień i dostarczyć organizmowi witamin oraz minerałów? Na te i inne pytania związane z musli oraz wszelkiego rodzaju płatkami, odpowiadają specjaliści.

Fot. 123RF

Na nasze pytania o mieszankach musli i wszelkiego rodzaju płatkach odpowiadają dietetyk Baszar El Helou oraz Anna Karaszewska Batory z Musli.takjakchcesz.pl.

Wchodzimy do sklepu i nie wiemy co wybrać. Na półkach mamy mnóstwo kolorowych opakowań, które zachęcają nas do zakupu, obiecując w zamian szczupłą sylwetkę, piękną skórę i włosy. Jednak większość z nich zawiera mnóstwo cukru i konserwantów. Co wybrać, jeśli chcemy jeść zdrowo i lekko?

- Na rynku jest mnóstwo rozmaitych rodzajów płatków śniadaniowych. Stojąc przed sklepową półką rzeczywiście nie jest łatwo podjąć decyzję. Producenci podkreślają wartości odżywcze swoich produktów: znaczną zawartość błonnika i wzbogacenie witaminami. Mniejszą wagę na ogół przywiązuje się do zawartości cukrów, soli, żelaza czy innych składników odżywczych. Jednak poza zawartością cukrów i soli należy też zwracać uwagę na obecność błonnika, żelaza czy innych niezbędnych składników naszej diety. Większość najpopularniejszych gotowych płatków śniadaniowych ma w swoim składzie bardzo duże ilości cukru. Wiele spośród nich zawiera więcej niż cztery łyżeczki cukru w jednej porcji - to więcej niż porcja klasycznych lodów czekoladowych! Jednocześnie wiele z tych, w których stwierdzono najwyższą zawartość cukru, jest powszechnie uważanych za zdrowe i pomagające zachować szczupłą sylwetkę ? a my, wprowadzeni w błąd, nierzadko kupujemy płatki z przeświadczeniem, że nabywamy płatki zdrowe i niskokaloryczne.

Nie trzeba jednak zdawać się na mieszanki ułożone przez producentów: każdy może sam stworzyć swoją kompozycję, mieszając w domu odpowiednie produkty, co jednak może być czasochłonne i dość kosztowne, jako że niektóre składniki są trudno dostępne, bądź sprzedawane w dużych opakowaniach. Jeśli ktoś nie ma na to czasu i nie chce się bawić w samodzielne komponowanie mieszanek, może ułatwić sobie to zadanie i zamówić przez internet musli składające się z ulubionych składników, bez sztucznych dodatków i nadmiaru cukru, odpowiadające naszym zapotrzebowaniom smakowym i energetycznym.

Komentarze (11)
Zaloguj się
  • Oceniono 150 razy 144

    Najbardziej popularne w Polsce jest mleko wielbłąda. Jeszcze powszechniejsze niż mleko kobyły. W każdym supermarkecie można je kupić za psi grosz.

  • Oceniono 77 razy 67

    i to jest opinia pani dietetyk?
    każdy laik wie, ze płatków owsianych nie powinno się jeść na sucho. konsekwencją będzie zatrzymanie w jelitach i pęcznienie wyciągając z nas wodę. jeżeli chcemy się "zaklajstrować" na amen to polecam...
    poza tym nie rozumiem zniechęcania do jedzenia orzechów w muesli. po 1. nie ma tu mowy o orzechach smażonych i solonych tylko migdałach, nerkowca, czy włoskich. takie orzechy to źródło witamin i minerałów, a przede wszystkim białka i zdrowych tłuszczy! ponad to śniadanie powinno być kaloryczne, aby dać nam dużo energii i napędzić na cały poranek. eliminując takie produkty jak orzechy, a opierając się wyłącznie na płatkach, wodzie i owocach dostarczymy w 1 porcji ok. 200kcal, przecież to śmieszne! to jest nic jeżeli chodzi o śniadanie!
    owszem, znajduje się w tym artykule wiele interesujących i prawdziwych informacji, natomiast te 2 powyższe są katastrofalne jeżeli chodzi o edukację przeciętnej kowalskiej.
    pzdr

  • 0

    Na znany problem surowych płatków owsianych, które nie powinny być spożywane "na surowo"- czyli bez gotowania polecamy naszą nową linię GRANERO- PŁATKI ZBOŻOWE OPIEKANE PREMIUM- Płatki te zostały już poddane odpowiedniej obróbce termicznej a potem opieczone. W związku z tym nadają się idealnie jako wkładka do jogurtów. Nasza strona: www.granero.com.pl Płatki już powoli będą pojawiać się w sklepach. Można też kupić bezpośredni u nas.

  • Oceniono 45 razy -21

    taak...jeszcze koniecznie płatki zalać mleczkiem, dodać owoce i czekać aż wybuchnie...parę razy zrobiłam eksperyment p.t. płatki z jogurtem i jakimś owocem, a nawet z mlekiem sojowym i co...? po najdalej 20 minutach bieg kłusem do toalety. Fajnie, jak akurat jedzie się do pracy wtedy. Albo przychodzę do firmy, szefowa prosi na rozmowę, a ja przestępuję z nogi na nogę, bo zaraz będzie katastrofa. Super pomysł. Takie śniadanka to dobre dla gospodyń domowych, które po śniadaniu dalej siedzą w domu i jak je nagle "pogna", to świat się nie zawali. Przeciętny człowiek musi zjeść coś nieawaryjnego, czyli kanapki, omleta, naleśniki. A najlepiej nic, w pracy tylko jakieś zbożowe ciasteczko, żeby nie tracić niepotrzebnie czasu i energii na trawienie:)
    Z tym błonnikiem to też nie można przesadzać, u ludzi z jelitem wrażliwym, a ma je znaczna część zestresowanych ludzi, jest on wręcz niewskazany, podrażnia układ pokarmowy. Zawsze mnie też wkurzają reklamy rodzinki, która razem zapycha sie na śniadaniu jakimś twarożkiem. Przecież to nabiał, którego większość dorosłych już nie toleruje, potem cały dzień mają cierpieć? Wzdęcia, ból brzucha, albo wręcz mdłości jak u mnie?
    Niestety, ci którzy "chodzą do pracy" nie mają szans na normalne jedzenie i normalny tryb wizyt w toalecie. Zawsze pośpiech, poranne bitwy pod łazienką w rodzinie, stres i brak warunków w pracy. I trzeba się do tego dostosowywać. W wielu miejscach pracy nie ma kuchni, nie można jeść niczego poza kanapkami, od których się tyje i zapycha, ale cóż, alternatywą jest niejedzenie w ogóle. I ja tak robię.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX