Gazeta.pl > fitness >  odchudzanie

Jak podkręcić metabolizm? Proste sposoby.

Maria Nielsen
30.01.2012 14:00
A A A Drukuj
owoce, metabolizm

owoce, metabolizm (fot. Shutterstock)

W walce z nadwagą albo o utrzymanie szczupłej sylwetki liczy się nie jedno, spektakularne posunięcie, ale suma "małych kroków". Oto pomysły, dzięki którym powoli i bez większych wyrzeczeń, będziesz mógł wyruszyć w podróż po idealna sylwetkę do bikini. Zacznij już dziś!

 

Jak przyspieszyć przemianę materii? Na to pytanie każdy chciałby znać odpowiedź. Wszyscy mamy nieco inny metabolizm - jedni z natury szybki, inni powolny; mężczyźni często cieszą się szybszym niż kobiety, jednak u wszystkich bez wyjątku zwalnia z upływem czasu. Choć na wiele czynników warunkujacych tempo metabolizmu nie mamy wpływu (płeć, wiek, uwarunkowania genetyczne), to na część z nich możemy oddziaływać.

1. Buduj mięśnie

Nasze ciało spala kalorie cały czas, nawet wtedy, gdy wygodnie leżymy na kanapie. Jednak to, ile ich wtedy spalamy, zależy od tego, jaką masą mięśniową dysponujemy. Każdy kilogram mięśni zużywa 12 kcal dziennie, a kilogram tłuszczu tylko 4 kcal. To energia, jaką wydatkuje nasze ciało w związku z samym faktem istnienia kilograma tłuszczu czy mięśni. Choć w skali jednego dnia różnica jest niewielka, to jednak sumuje się z upływem czasu. Aktywność ruchowa pobudza mięśnie (ale nie pobudza tłuszczu), co powoduje dodatkowy wydatek energetyczny związany z istnieniem masy mięśniowej. Zatem im większa masa mięśniowa, tym wyższa podstawowa przemiana materii.

 

2. Wysilaj się

Trening kardio nie zbuduje co prawda masy mięśniowej, ale pomoże podnosić tempo metabolizmu. Warunek jest jeden: musi być on intensywny - im intensywniejszy, tym na dłużej tempo przemiany materii zostaje podniesione - nawet na całe godziny po zakończeniu treningu. Dlatego wybierając się na aerobik, postaw na intensywniejsze zajęcia, np.: na step, a uprawiając nordic walking, spróbuj w niego wpleść kilka szybkich przebieżek.

 

3. Pij wodę

Aby spalać kalorie, organizm potrzebuje wody. Nawet umiarkowane odwodnienie spowalnia metabolizm. Dlatego przed każdym posiłkiem wypijaj szklankę wody, pij przed treningiem, w czasie jego trwania i po nim. Nie zapominaj także, że warzywa i owoce są dobrym źródłem wody, która także pomaga utrzymywać metabolzim na wysokim poziomie.

 

4. Jedz więcej

A dokładnie: częściej, a nie więcej! Spożywając duże posiłki z długimi przerwami między nimi, spowalniasz metabolizm. Jedząc mniejsze porcje, ale co 3-4 godziny przez cały dzień, utrzymujesz metabolizm na podwyższonym poziomie. Faktem jest też to, że jadając częściej, zwykle zjada się w sumie mniej, niż pałaszując trzy duże posiłki dziennie.

 

5. Przyprawiaj jedzenie

Ostre przyprawy podnoszą tempo przemiany materii. Zmiana ta jest co prawda krótkotrwała, ale częste jadanie ostro przyprawionych posiłków będzie się sumowało.

 

6. Jedz białko

Organizm zużywa więcej energii na strawienie białka niż tłuszczu czy węglowodanów. W porównaniu z tłuszczem, wydatek ten jest wyższy o ok. 25%. Zastąp więc część węglowodanów lub tłuszczu białkiem, wzbogacając dietę w chudą wołowinę, ryby, pierś kurczaka, tofu, orzechy, jaja i odłuszczone produkty mleczne.

 

7. Pij czarną kawę

Kawa nie tylko dodaje energii, ale i przyspiesza metabolizm. Dlatego jeśli jesteś amatorem kawy, nie ma powodu, abyś miał jej sobie odmawiać. Pamietaj jedynie, że jeśli dodasz do niej cukier i śmietankę, zdolność kofeiny do podnoszenia tempa metabolizmu z pewnością nie pokryje wartości kalorycznej tych dodatków.

 

8. Pij zieloną herbatę

Zielona herbata (ale także herbata oolong) zawierają kofeinę i katechiny - substancje podnoszące tempo metabolizmu. Naukowcy twierdzą, że picie tych rodzajów herbaty potrafi na kilka godzin dziennie przyspieszyć przemianę materii aż o 17%.

 

9. Unikaj drakońskich diet

Każda dieta, która wymaga jadania dziennie 1000 kcal lub mniej spowalnia metabolizm! Stosując je oczywiście można schudnąć, ale spora część straconej masy będzie pochodziła z masy mięśniowej. A im mniejsza masa mięśniowa, tym niższe tempo metabolizmu. Skutek? Ciało, które spala mniej kalorii i szybciej gromadzi tłuszcz.

Wpływ jedzenia, czy napojów na metabolizm jest niewielki. Jeśli jednak w rozsądną dietę i regularną aktywność fizyczną wplecie się sumę kilku mniej spektakularnych działań, różnica może być znacząca. Warto o tym pamiętać i przy każdej okazji działać tak, aby utrzymywać tempo metabolizmu na jak najwyższym poziomie. Sprawa może być tak prosta, jak dokononanie właściwego wyboru, np. którą herbatę zaparzyć - czarną czy zieloną...?

Komentarze (12)
Zaloguj się
  • Oceniono 55 razy 53

    "a uprawiając nordic walking, spróbuj w niego wpleść kilka szybkich przebieżek"

    trzeba tylko uważać żeby podczas biegu sobie nie wykłuć oczu tymi pie...nymi kijkami

  • Gość: kala

    Oceniono 17 razy 1

    codziennie 40min biegu i będziecie mogli jeść ile wlezie, proste

  • 0

    Witam. W tym artykule jest zawarty klucz do podkręcenia metabolizmu. Podstawowym czynnikiem do zgubienia tkanki tłuszczowej jest właśnie zbilansowanie swojej diety i nie chodzi tu o to ile jeść lecz co jeść i kiedy! Chciałbym dodać że trening cardio najlepiej wykonywać rano po przebudzeniu oraz jego intensywność nie powinna przekraczać 70% naszego tętna maksymalnego. Do treningu cardio zaliczamy, bieganie , jazda na rowerze czy pływanie. Nie należy mylić treningu cardio z treningiem interwałowy który daje świetne efekty przy spalaniu tkanki tłuszczowej. przykładem takiego treningu jest taba(www.youtube.com/watch?v=225aZJFhLvQ)
    Pozdrawiam Daniel Waszkiewicz

  • eweli_na7

    Oceniono 14 razy -2

    4. Jedz więcej
    ..... częściej, a nie więcej! .......Faktem jest też to, że jadając częściej, zwykle zjada się w sumie mniej, niż pałaszując trzy duże posiłki dziennie "

    Czyli im więcej piję tym mniej piję ( im więcej piję to bardziej trzęsą mi się ręce, im bardziej trzęsą mi się ręce tym więcej wylewam, im więcej wylewam tym mniej piję ). Taki wydźwięk ma ten bzdurny artykuł.

  • Oceniono 25 razy -9

    Nauczcie się czytać ze zrozumieniem i przeczytajcie też www.tipy.pl/artykul_8853,jak-przyspieszyc-metabolizm-organizmu.html. Prawdą jest, że jak je się częściej to w sumie zjada się w ciągu całego dnia mniej. Jak jesz 3 razy to rzucasz się na jedzenie i pakujesz w siebie jak w prosie. Jak jesz 5-6 razy dziennie, to np.
    1 posiłek - 2 łyżki płatków owsianych ze szklanką mleka,
    2 posiłek - pół jabłka,
    3 posiłek - jogurt,
    4 posiłek - pół kotleta z sałatą,
    5 posiłek - pomidor z połową kulkiu mozzarelli

    - w ten sposób jesz 5 razy i nie czujesz głodu w ciągu całego dnia. W innym przypadku wpierdzielasz na śniadanie 3 pierwsze posiłki, na obiad jesz 4i5 posiłek z listy + kilka łyżek ziemniaków a na kolację kilka kromek i czekoladę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX