Gazeta.pl > fitness >  zdrowie

Zatrzymywanie wody w organizmie - jak się pozbyć tego problemu?

Magda Derewecka
09.05.2013 08:20
A A A Drukuj
Ćwiczenia

Ćwiczenia (Fot. Shutterstock)

Czujesz się kilka kilogramów cięższa, opuchnięta i zmęczona? Bolą cię nogi, masz wzdęty brzuch? Nie jest to znak tego, że przytyłaś kilka kilogramów. Bo przecież nie tyje się w dzień! Zobacz, co jeść i pić, żeby uniknąć zatrzymywania wody w organizmie.

Woda zatrzymuje się w organizmie, kiedy zaburzona jest gospodarka hormonalna. Jest to efekt przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych, czasem dzieje się tak także w drugiej fazie cyklu miesiączkowego. Nadmiar wody w organizmie to także wynik spożywania nadmiaru soli, siedzącego trybu życia czy, paradoksalnie, za małej ilości dostarczanej wody. Bo kiedy mało pijesz, twój organizm gromadzi wodę. Co zrobić, żeby zminimalizować ten problem?

Pij wodę z cytryną

Nie masz ochoty na wodę? Wydaje ci się, że jeśli będziesz jej dużo piła, to jeszcze więcej się jej zatrzyma, pij jej sporo! Tylko wtedy pobudzisz organizm do usuwania nadmiaru wody. Zamiast sięgać go tabletki detoksykujące, których celem jest usuwanie nadmiaru wody, do wody dodaj sok z cytryny. On wzmacnia diurezę, czyli wydalanie moczu. Przez to pozbywamy się nadmiaru soli, która powoduje obrzęki właśnie.

Nie lubisz wody? Zobacz, co pić zamiast wody!

Wyeliminuj alkohol

Alkohol odwadnia, a wtedy nasz organizm zaczyna gromadzić wodę.

Nie omawiaj sobie arbuzów

One mają 92 proc. wody, dzięki czemu pobudzają nerki do pracy, działają moczopędnie i oczyszczają organizm z toksyn. Arbuz ceniony jest także ze względu na zawartość potasu. On jest pomocny przy oczyszczaniu nerek, pomaga zredukować nagromadzoną ilość kwasu moczowego we krwi niwelując tym samym ryzyko uszkodzenia nerek oraz powstania kamieni nerkowych.

Ruszaj się

Obrzęki i bóle nóg to często wina siedzącego trybu życia. Dlatego staraj się często robić przerwy w pracy, spaceruj rozmawiając przez telefon, korzystaj ze schodów, a nie z winy. Zacznij także ćwiczyć, jeśli będziesz biegać, chodzić na fitness czy pływać przynajmniej dwa razy w tygodniu, poczujesz ulgę.

Jedz seler

Jeśli masz problem z obrzękami, wprowadź więcej selera do swojej diety. Nie tylko działa on moczopędnie, ale także ułatwia trawienie i przyspiesza metabolizm, działa uspokajająco i ma mało kalorii. Z selera naciowego możesz zrobić zielony koktajl albo jeść jako przekąskę, z jogurtem.

Unikaj słonych przekąsek

Na pewno i tak już ich unikasz, bo zazwyczaj są tuczące. Ale co robisz, kiedy idziesz do kina? Pewnie nie możesz się powstrzymać przed sięganiem po popcorn? Podobnie pracując przy komputerze czy nawet w pracy.  Słone przekąski to najczęstszy sprawca obrzęków, opuchnięć i nagłego skoku wagi. Nie będziesz sięgała po przekąski, jeśli nie będzie ich w pobliżu. Dlatego następnym razem na zakupach omijaj je szerokim łukiem. Ogranicz także solenie potraw - sól zastąp ziołami.

Nie zapominaj o fasoli, soczewicy, grochu, soi

Potas reguluje gospodarkę wodną organizmu. Działa antagonistycznie do sodu i zmniejsza objętość płynów zewnątrzkomórkowych. Przez to także kontroluje ciśnienie krwi i pracę nerek. Choć potas znajdziesz w większości produktów, czasem go brakuje. Zwłaszcza w upały, kiedy sporo go ucieka z potem. Dużo potasu znajdziesz w warzywach strączkowych.

Komentarze (3)
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX