Gazeta.pl > fitness >  odżywianie

Jogurt grecki - jego zalety i pomysł na pyszne i lekkie dania

Magda Derewecka
22.02.2013 08:53
A A A Drukuj
Jogurt

Jogurt (Fot. Shutterstock.com / Carmen Steiner)

Lubisz jogurt grecki? To dobrze dla twojej figury! Zawiera niewiele tłuszczu, a przy tym dobrze smakuje. Jogurt grecki jest robiony ze specjalnie przygotowywanego mleka beztłuszczowego. Zawiera też duże ilości żywych kultur bakterii i więcej białka niż zwykły jogurt naturalny. Zobacz, co możesz na jego bazie przygotować.

Jogurt grecki a jogurt naturalny - różnice

Te jogurty różnią się oczywiście smakiem i konsystencją. Grecki jest bardziej gęsty i kremowy. Ale to nie wszystko. Pierwszy krok do stworzenia greckiego jogurtu jest dokładnie taki sam, jak w przypadku tego tradycyjnego. Zaczyna się od fermentacji mleka ze "zdrowymi bakteriami". Różnica pojawia się później. Po dodaniu bakterii, mleko jest rozlewane do kubeczków, zanim zdąży sfermentować. Dzieje się to dopiero w opakowaniu. Dzięki temu produkt ma więcej białka (niemal dwukrotnie) i mniej cukru niż tradycyjne jogurty. Poza tym  ma większe zdolności zakwaszające, przy czym jego smak pozostaje bardzo delikatny.

CO SIEDZI W JOGURCIE OWOCOWYM?

Oczywiście najważniejsze są znajdujące się w jogurtach bakterie. Lactobactillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus to bakterie kwasu mlekowego, dzięki którym z mleka powstaje jogurt. One nadają mu kwaśny smak i sprawiają, że jest zdrowy. Bakterie zamieniają laktozę (znajdującą się w mleku) na kwas mlekowy. Bez przeszkód pokonują barierę soków żołądkowych, bezpiecznie docierając do jelit. Tam obniżają pH przewodu pokarmowego, jednocześnie go zakwaszając. To z kolei nie tylko sprzyja wchłanianiu się wapnia i żelaza, ale  uniemożliwia rozwój szkodliwych bakterii, które powodują choroby. Dieta bogata w probiotyki jest szczególnie ważna dla kobiet, ponieważ zdrowe bakterie probiotyczne zapobiegają zakażeniom dróg moczowych, w tym zakażeniom drożdżami.

Jogurt grecki możesz jeść jako przekąskę, dodać do niego łyżeczkę miodu lub ulubione owoce. Warto go stosować także jako substytut majonezu lub kwaśnej śmietany. Zobacz, co możesz z niego przygotować:

1. Kalafiorowy hummus

HummusFot. Shutterstock

Do tego przepisu możesz użyć kalafioru, który został z poprzedniego posiłku. Wystarczy rozgnieść go dokładnie widelcem lub zmiksować i wymieszać z drobno posiekaną szarotką, rozgniecionym ząbkiem czosnku i 2 łyżkami jogurtu.

2. Green Goddess dressing do sałaty

ZAKAZ SPRZEDAZY !!!!!!!  PRAWO DO PUBLIKACJI WYGASA 11.2005  POTRAWA - SOS MIETOWY ; ZDJECIE OKLADKOWE Fot. Bogdan Biały

Green Goddess to popularny w Ameryce dressing na bazie majonezu i śmietany. Warto jednak zastąpić te składniki jogurtem greckim. Wystarczy zmiksować ząbek czosnku, szalotkę, garść bazylii, garść pietruszki i awokado. Wymieszać tę zieloną pastę z kubeczkiem jogurtu, doprawić sokiem z cytryny i łyżką oliwy z oliwek. Taki dressing świetnie komponuje się z mieszanką sałat, ale możesz jeść go jako dip do warzyw.

3. Marynata i sos do mięsa

 

ZAKAZ SPRZEDAZY !!!!!!!  PRAWO DO PUBLIKACJI WYGASA 11.2005  SOSY - SOS SMIETANOWY  FOT. BOGDAN BIALY  PUBLIKACJA KUCHNIA NR 11 (118) - 11.2004 PUBLIKACJA PORADNIK DOMOWY  NR 4 (272) - 4 2013 + DODATEK Fot. Bogdan Biały

Wymieszaj jogurt z sokiem z cytryny, ząbkiem czosnku i posiekanymi ulubionymi świeżymi ziołami. Marynuj w tej mieszance kurczaka przez około 2 godziny, a potem grilluj. Resztę marynaty możesz użyć jako sos.

4. Nadzienie do babeczek

 

01.06.2006 WARSZAWA  DLA ATLAS KULINARNY NOWA KUCHNIA POLSKA  SPOTKANIE WEGETARIANSKIE JAROSZY  BABECZKI  STYLISTKA JOANNA SZACHOWSKA TARKOWSKA  FOT. LUKASZ ZANDECKI / AGENCJA GAZETA   Fot. Lukasz Zandecki / AG

Kilka kostek gorzkiej czekolady rozpuść w kąpieli wodnej i odstaw do ostygnięcia. Zimne zmiksuj z jogurtem greckim. Kremem posmaruj muffiny (przygotuj ich dietetyczną wersję z mąki pełnoziarnistej, otrąb, cukru brązowego lub ksylitolu i oleju rzepakowego, wersję korzenną znajdziesz pod tym linkiem). Możesz ozdobić je kakao, migdałami lub wiórkami kokosowymi.

Komentarze (6)
Zaloguj się
  • osiek2

    Oceniono 6 razy 4

    Kalafiorowy hummus!! To coś czego moje podniebienie potrzebowało! Ale ja zawsze dodaje jogurt Bielucha, bo jest gęstszy i fajnie "spina" całe danie.
    Krem do babeczek też wygląda pysznie. Ostatnio jadłam babeczki czekoladowe z ...serem pleśniowym. I, o dziwo, były przepyszne.

  • Oceniono 18 razy 16

    Leżę i nie wstanę. Jogurt GRECKI z odtłuszczonego mleka? Wy tak serio, czy dowcipy opowiadacie?

  • johanna_haase

    Oceniono 8 razy 6

    Jogurt grecki, wbrew temu, co tu napisano, jest bardzo tłusty: zawiera od 4 do 10 RAZY więcej tłuszczu niż zwykły jogurt naturalny, i dietetycy radzą, by go unikać lub ograniczać.

  • skieaw

    Oceniono 3 razy 3

    Yyy... " Tam obniżają pH przewodu pokarmowego, jednocześnie go zakwaszając." Czy obniżanie ph to nie zakwaszanie właśnie ?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX