Gazeta.pl > fitness >  trening

Jungle Gym i taśmy TRX - ćwiczenia na brzuch

Anna Szczypczyńska
06.05.2013 08:11
A A A Drukuj
Ćwiczenia na urządzeniu TRX

Ćwiczenia na urządzeniu TRX (Holmes Place)

Jungle Gym i taśmy TRX to rodzaj treningu w podwieszeniu (Suspension Training) i jest to absolutna rewolucja! Przy pomocy taśm i odpowiedniej kombinacji ćwiczeń jesteś w stanie spalić mnóstwo kalorii, wyrzeźbić całe ciało, wzmocnić mięśnie głębokie, poprawić stabilizację i przede wszystkim zadbać o to, by twój brzuch wywoływał reakcję "WOW!" na plaży.

Jungle Gym, taśmy TRX - co to jest?

Jungle Gym, czyli Suspension Training Station to metalowy stelaż, na którym zamontowane są pasy z uchwytami. Taki zestaw umożliwia wykonanie ćwiczeń na wszystkie partie mięśniowe. Wystarczy "pobawić się” zwiększaniem lub zmniejszaniem długości pasów, co pozwoli nam na wykonywanie ćwiczeń w rożnych płaszczyznach. Dodajmy jeszcze, że dzięki prostej konstrukcji jest bardzo łatwy w obsłudze. Jungle gym to bardzo zbliżony sprzęt do popularnych taśm TRX, dlatego dziś opowiem wam więcej o samym fenomenie treningu w podwieszeniu, a to, czy zrobicie go z użyciem TRX czy Jungle Gym będzie zależało tylko od tego, do jakiego sprzętu akurat macie dostęp.

Dla kogo jest trening w podwieszeniu?

Trening przy użyciu taśm takich jak TRX jest idealnym rozwiązaniem dla każdego. Bez względu na to, czy jesteś sportowcem, który szuka nowych wyzwań i ciekawego uzupełnienia regularnych treningów, czy początkującym, który wreszcie chce się wziąć za siebie.

- To świetne rozwiązanie dla każdego. Zarówno dla Barta Simpsona jak i Supermena - śmieje się trener osobisty Maciej Milczanowski z klubu fitness Holmes Place. - Wystarczy odpowiednio ułożyć plan treningowy zarówno jeśli chodzi o intensywność jak i trudność wykonywanych ćwiczeń - wyjaśnia.

Podczas treningu pracuje całe ciało

Maciej Milczanowski nie chce mówić więcej. Twierdzi, że najlepiej przekonać się o tym na własnej skórze i zabiera mnie na trening. Od razu opowiada na co mam się przygotować. Lekko nie będzie. Jedna seria to 5 ćwiczeń, każde staramy się wykonywać przez minutę, zrobimy tyle serii, ile będę w stanie wykonać. Zestawione są ze sobą w taki sposób, by nie robić podczas treningu unikać przerw. Gdy jedna partia ciała pracuje, inna odpoczywa. Pracuje całe ciało: są ćwiczenia na kończyny dolne, górne (duża grupa mięśniowa: klatka, plecy, oraz mniejsza: ramiona, triceps, biceps), core (mięśnie tułowia: brzucha, pleców i mięśnie głębokie) oraz element kardio. Opiszę fragment treningu, by było łatwiej zrozumieć o co chodzi.

Trening TRX krok po krok

Rozgrzewka - element kardio

- Mogą to być pajacyki z trzymaniem taśm w rękach, ale ten element możemy też wykonać bez użycia sprzętu takiego jak TRX czy Jungle Gym. Proponuję skakanie na skakance, bieganie w miejscu, pajacyki - mówi trener, a ja już się boję. Po rozgrzewce przychodzi czas na pracę nóg. - Wybieramy przysiady, wykroki i tutaj jest mnóstwo możliwości. Możemy wykonywać trudniejsze warianty: np. przysiad na jednej nodze czy na niestabilnym podłożu, takim jak odwrócone bosu - wyjaśnia Milczanowski i wybiera dla mnie wariant z jedną nogą, żeby nie było zbyt prosto.

Kiedy nogi opadają już z sił, przechodzimy do górnej partii

- Tym razem stawiamy na dużą grupę mięśniową: klatkę piersiowa lub plecy. Jest wiele wariantów pompek. Niektóre są bardzo trudne. Tutaj, tak jak i w przypadku każdego innego ćwiczenia, możemy intensyfikować jego trudność poprzez kilka prostych chwytów - mówi trener, a ja po cichu modlę się, że nie będziemy na mnie testować każdego wariantu. - Robimy to poprzez zmianę tempa: im wolniej wykonujemy ćwiczenie przy użyciu taśm, tym jest ono trudniejsze. Drugim punktem jest kąt nachylenia: taka pompka zrobiona przy samej ziemi będzie dużo trudniejsza niż ta, zrobiona wyżej. Możemy też zmniejszać ilość punktów podparcia. Kiedy mamy niestabilne podłoże: np. bosu czy piłkę fitness, każde ćwiczenie na dowolną część ciała, staje się trudniejsze - mówi Maciej Milczanowski.

Na koniec - ćwiczenia na płaski brzuch

Po tej opowieści i pompkach (na szczęście tym prostszym wariancie) przechodzimy do core, czyli mięśni głębokich. Brzuch dostanie wycisk. Gdy trenujemy z użyciem taśm TRX czy ze sprzętem Jungle Gym, mięśnie głębokie są zaangażowane do pracy właściwie przez cały czas. Jednak ćwiczenia, gdzie całą uwagę kładzie się właśnie na tę partię ciała, dopiero dają w kość. Nie daję rady zrobić całej serii bez przerwy. Muszę się zatrzymać i złapać oddech. Po core nie ma miejsca na odpoczynek. Czas na trening kardio.

W taśmach TRX i Jungle Gym można się zakochać

Tak wygląda jedna seria. Jak jest? Ciężko, ale już po jednym treningu zakochałam się w tym rozwiązaniu. Podczas każdego ćwiczenia, bez względu na to, czy pracujemy głównie nogami czy ramionami, działa całe ciało. Pracują mięśnie, o których istnieniu nie mamy pojęcia. Od razu postanowiłam uwzględnić Suspension Training w moim biegowym planie treningowym, bo stabilizacja wciąż jest w opłakanym stanie. Powiem tak: to idealny trening dla każdego. Dla tego, kto chce zrzucić zbędne kilogramy: jest to bardzo intensywna forma aktywności, dla tego, kto chce wyrzeźbić piękną sylwetkę: pracuje całe ciało, dla tych, którzy marzą o płaskim brzuchu: ćwiczenia na sam brzuch są bardzo trudne, a dodatkowo pracuje on przy każdym inny ze względu na to, że ćwiczymy z wykorzystaniem ciężaru ciała w podwieszeniu.

Komentarze (5)
Zaloguj się
  • mgrzemow

    Oceniono 12 razy 10

    Tabloid gazeta.pl ewidentnie dostał zamówienie na promocję TRXa. Który jest ok, tylko 10x za drogi. Taśmy można sobie wyprodukować samemu a książki do treningów znajdziemy w sieci.

  • edytkus

    Oceniono 8 razy 2

    Na "mojej" silowni jest TRX, niedawno przeszlam przez demonstracje zajec grupowych i bylo super, ale trzeba wiedziec jak ustawic cialo, bez trenera juz tak nie potrafilam. Dotad obserwowalam cwiczacych z trenerem, cwiczenia wydawaly mi sie proste i latwe, ale gdy sama sprobowalam juz tak latwo nie bylo, cala grupa stekala z wysilku ;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX