Gazeta.pl > fitness >  trening

Czy od jazdy na rowerze rosną uda?

Anna Szczypczyńska
04.06.2013 08:29
A A A Drukuj
Jazda na rowerze = masywne uda?

Jazda na rowerze = masywne uda? (fot. Shutterstock)

"Nie chodzę na siłownię, bo będę miała wielkie ramiona", "Nie biegam, bo będę mieć masywne nogi", "Nie jeżdżę na rowerze, bo zaraz mi się uda rozrosną" - te i wiele podobnych wypowiedzi można usłyszeć wszędzie. Czy mają cokolwiek wspólnego z prawdą? O to pytamy specjalistę!

Czy jazda na rowerze i poranne przebieżki mogą sprawić, że zamiast wysmukleć, zrobimy się masywniejsze? Wiele osób twierdzi, że tak i z obawy przed silnymi nogami rezygnuje z różnego rodzaju aktywności. Czy słusznie? Trener osobisty oraz Regional Fitness Manager w Holmes Place - Krzysztof Kubiak mówi tak:

Trening, dieta i suplementy

- Żeby mieć masywne ramiona czy uda, potrzebny jest nie tylko bardzo specyficznie skonstruowany plan treningowy, ale także suplementacja. Osoby, które traktują to bardzo poważnie np.: kulturyści, trenują często codziennie, po kilka godzin. Miejmy świadomość, że w grę wchodzą tutaj bardzo duże obciążenia. Jeśli wykonujemy ćwiczenia z mniejszym obciążeniem niż 30-50% maksymalnego wyciśnięcia (na jedno powtórzenie), nie zbudujemy takiej masy mięśniowej, jaką widzimy na zdjęciach. Praca przy mniejszym obciążeniu - a taką przecież większość pań wykonuje podczas treningu siłowego - spowoduje jedynie dokrwienie mięśnia i ukształtowanie go. Dużego przyrostu tkanki mięśniowej nie zauważymy, żeby tak się stało, musielibyśmy trenować z większym obciążeniem i drastycznie zmienić dietę, wspomagać się suplementacją, nawet sięgnąć po hormony - mówi trener.

Gospodarka hormonalna

O tym, że gospodarka hormonalna mężczyzn i kobiet znacznie się różni, nikogo nie trzeba przekonywać. Tylko czemu zapominamy o tym "drobnym" szczególe wtedy, gdy myślimy o treningu i jego efektach?

- Kobiety posiadają w swoim organizmie średnio 10 razy mniej testosteronu, co powoduje, że nigdy nie będą aż tak rozrośnięte jak mężczyźni. Dlatego nie należy się porównywać do mężczyzn, jeśli chodzi o przyrost masy mięśniowej zarówno jeśli chodzi o trening siłowy jak i jazdę na rowerze - wyjaśnia Krzysztof Kubiak.

Porównujmy się świadomie

- Bieganie, jazda na rowerze są to sporty wytrzymałościowe, trening aerobowy, czyli w sytuacji, gdybyśmy chcieli go porównać do siłowego, można powiedzieć, że jest to rodzaj aktywności nastawionej na bardzo dużą liczbę powtórzeń. To powoduje dokrwienie mięśnia, ukształtowanie tkanki mięśniowej. Wystarczy spojrzeć w telewizji na to jak wygląda sylwetka biegacza długodystansowego, a jak sprintera, jak wyglądają rowerzyści, którzy przemierzają długie trasy. Osoby nastawione na sprint - zarówno podczas jazdy na rowerze jak i w bieganiu - mają zupełnie inny trening: bardzo duże obciążenia, przygotowanie dynamiczne do wysiłku - wyjaśnia trener i dodaje: - Jazda na rowerze sprawi, że będziemy mieć lepsze samopoczucie, pozbędziemy się stresu, będziemy się czuć zrelaksowani, a nie, że urosną nam uda do gigantycznych rozmiarów.

7-9 czerwca to Weekend Polska na Rowery! W ramach tego rowerowego święta w całej Polsce organizowane są wyścigi, rajdy i pikniki rowerowe. Sprawdź, co dzieje się w twoim mieście. Dołącz do nas!

Komentarze (31)
Zaloguj się
  • Oceniono 55 razy 51

    Ja osobiście wolę podrasowane nogi niż cellulitis na nich.. a żeby coś zbudować to trzeba się naprawdę nagimnastykować ..więc ludzie ludzie tłumaczą tak z reguły swoje lenistwo

  • klaun.szyderca

    Oceniono 26 razy 20

    Drogie panie, niestety mit - trenuję regularnie (co dwa dni, trasy ok. 100 km), pod sporym obciążeniem, dieta chyba też prawidłowa, ale niestety nie urosłem wielki jak knur :( Także spokojnie...

  • greg_h

    Oceniono 11 razy 11

    Tak, od jazdy na rowerze rosną uda osobom, które łatwo budują mięśnie - najczęściej to te same, które mają skłonność do tycia. Przykład własny, jestem endomorfikiem, giry mam jak Jan Ullrich.

  • Oceniono 39 razy 9

    Pytanie od idiotek i odpowiedz dla idiotek. Szkoda, ze to taki poziom prezentuje. Rownie kretynski problem, jak wiara, ze uzywanie coca coli zapobiegnie niechcianej ciazy :-}}}}

  • fioolkaa

    Oceniono 6 razy 6

    uda zawsze miałam duże, więc one się po prostu ubiły (w miejsce tłuszczu pojawiły sie mięśnie), ale łydki za to były ogromne. bez żadnej suplementacji!

  • blank8

    Oceniono 4 razy 4

    Czy od czytania głupot napisanych przed blisko rokiem, znikają szare komórki?
    Znikają, jeśli się je posiadało.

  • java77

    Oceniono 7 razy 3

    Drogie panie.Jazda rowerem rekreacyjnie wysmukla i wyszczupla uda.Jezdze rowerem cale zycie.Czesto jezdze z kolezankami i kolegami,Moja pani jezdzi ze mna kiedy ma czas i ochote.Ma na prawde zgrabne nóżki i baaardzo sexi.Uda wam urosna dopiero kiedy bedziecie jezdzic zawodowo np trenujac do olimpiady/zawodow/rekordu itp.Kiedy sie jezdzi kilka godzin dziennie i pokonujac dystanse kilkadziesiat kilometrow dziennie.To sie tyczy ZAWODOWCOW.Jezdzimy rekreacyjnie-czyli spokojnie nie przeciazajac organizmu,nie naciskajac za mocno w pedaly.Rower nawet w 1/5 tak nie meczy jak bieganie gdzie nogi procz stresowego wysilku musza utrzymywac ciezar calego ciala przy duzych obciazeniach.Polecam rowerek nie tylko na poprawe sylwetki ciala i spalenia kalorii-ale na odstresowanie sie np od pracy.Jadac do parku/łąkę/za miasto totalny relaks i zero zmartwien.wszystko zostaje za nami.Polecam:):):) Klania sie stary rowerzysta:)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX